5 tips om LNG te tanken

Geplaatst op

23/02/2023

Categorie

Blogs, Nieuwsberichten

Het tanken van LNG (Liquefied Natural Gas) verloopt net wat anders dan tanken bij een dieseltankstation. Veiligheid is een erg belangrijk onderdeel van LNG tanken. Door chauffeurs bewust te maken van veilig LNG tanken én door aandacht te schenken aan het snel en adequaat oplossen van storingen, voorkomen we samen dat een station onnodig stilvalt. Op deze manier zorgen we er bij Rolande voor dat ons netwerk zo optimaal mogelijk werkt.

Tankdruk van de vrachtwagen

Marcel Ernes, Manager Operations bij Rolande, is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de tankstations. “Door de middelen op het station op de juiste manier te gebruiken, hebben chauffeurs een prettige en efficiënte tankervaring en zijn ze snel weer op weg. De problemen die we voorbij zien komen en soms tot storingen leiden, kunnen in de meeste gevallen voorkomen worden. Een simpel voorbeeld is dat een tankbeurt niet soepel verloopt omdat de druk in de vrachtwagentank te hoog is (hoger dan >10bar). De chauffeur kan dit eenvoudig verhelpen door de dampretourslang aan te sluiten en de druk in zijn tank te verlagen.”

Temperatuur en aansluiten nozzle

Een andere factor is de temperatuur van LNG en het aansluiten van de nozzle op de tank. Marcel: “LNG komt uit een opslagtank met een binnentemperatuur van -150 graden. Je kunt je voorstellen dat het enige tijd kost om de installatie af te koelen, vooral als er niet recent is getankt. Het is daarnaast erg belangrijk om de nozzle van de dispenser goed schoon te maken en goed op de vrachtwagentank aan te sluiten. Als de verbinding niet goed zit, is hij niet lekvrij en kan er lekkage optreden. Soms zien we dat chauffeurs de nozzle ruw behandelen. Hierdoor kunnen er beschadigingen ontstaan en kan het gebeuren dat het systeem bij een volgende tankbeurt niet meer 100% aansluit, waardoor er een storing kan ontstaan. Aan de oppervlakte ziet het systeem er misschien eenvoudig uit, maar een laag dieper zitten allerlei kleppen, afsluiters en ventielen die ook dezelfde koeling en opwarming ervaren. Storingen kunnen bovendien leiden tot een hogere slijtage van bepaalde onderdelen. Gelukkig hebben we de meeste onderdelen standaard op voorraad, maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.”

Condensvorming

Haastige spoed is zelden goed. Dat geldt ook voor tanken van LNG. Marcel ziet soms chauffeurs die te gehaast tanken en drukt hen op het hart om de tijd te nemen. “Bij iedere dispenser hangt een luchtpistool om de nozzle schoon te spuiten. Doordat het systeem bij elke tankbeurt afkoelt en weer opwarmt, kan er condens ontstaan. Als je de condens niet wegspuit met het luchtpistool vóórdat je begint met tanken, ontstaat er ijsvorming en krijg je de nozzle niet zo makkelijk meer los. Bij elke dispenser vind je een gieter en een warmwaterkraan waarmee je een vastgevroren nozzle kunt ontdooien en gemakkelijk los kunt koppelen.”

Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM’s)

Ten slotte is er nog de persoonlijke veiligheid van chauffeurs. Vanwege de temperatuur van LNG kunnen de leidingen van de dispenser en de vrachtwagentank erg koud worden. “Door het dragen van de juiste PBM’s (Persoonlijke Beschermingsmiddelen) voorkom je brandwonden en bevriezingsverschijnselen. Vooral in de zomer zien we helaas nog te vaak chauffeurs met een korte broek of korte mouwen. Hoewel dit de verantwoordelijkheid is van de werkgevers,  spreken we chauffeurs hier actief op aan en proberen hen bewust te maken van het belang van goede PBM’s.”

Problemen snel oplossen

Ondanks dat de tankstations van Rolande onbemand zijn, wordt er snel gehandeld in het geval van een storing. Marcel: “Onze tankinstructies zijn helder, waardoor 24/7 mankracht op stations niet nodig is. Dat scheelt in kosten, ook bij de klant. Toch vinden we het enorm belangrijk om altijd beschikbaar en bereikbaar te zijn voor onze klanten. Als zich een probleem voordoet op een station, dan kan dat op twee manieren worden opgelost. Bij complexe storingen gaat er een servicemonteur op pad om de storing ter plekke te verhelpen. Tegenwoordig kunnen we een groot deel van de storingen ook op afstand verhelpen, via de intercom. We kijken mee op live videobeelden en kunnen achter de schermen veel zaken oplossen. In beide situaties is ons streven om een storing zo snel mogelijk te verhelpen én ervoor te zorgen dat één van de twee dispensers in werking blijft. Als er maar één dispenser op het station aanwezig is, gaan we er zo snel mogelijk naartoe. We willen koste wat kost voorkomen dat chauffeurs bij een station aankomen waar niet getankt kan worden.”

Wil je op de hoogte blijven van tips en nieuwtjes? Download onze nieuwe Rolande App!