Bio-LNG: wat is het en wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van diesel?
Geplaatst op
21/05/2024
Categorie
Blogs, Nieuws, Nieuwsberichten
Hoe kan ik mijn wegtransport verduurzamen? Deze vraag wordt steeds vaker gesteld door transportbedrijven en verladers. In de zoektocht naar duurzamere brandstoffen binnen de transportsector, is Bio-LNG een term die steeds vaker opduikt. Maar wat is Bio-LNG precies? Waar komt het vandaan, en wat zijn de voor- en nadelen voor transporteurs en verladers?
Wat is Bio-LNG eigenlijk?
Bio-LNG is de vloeibare vorm van biogas dat wordt verkregen door afval- en reststoffen zoals voedselafval en mest te vergisten. Het is GEEN aardgas en daarom fossielvrij.
Om het te produceren, worden afval- en reststromen eerst verzameld in grote vergistingsinstallaties. Bacteriën zetten het daar om in biogas, dat vervolgens in een andere installatie wordt gereinigd en omgezet in biomethaan. Dit wordt uiteindelijk in weer een andere installatie afgekoeld, vloeibaar gemaakt en in volume gereduceerd. De volgende stap is de Bio-LNG naar de tankstations te brengen zodat daar Bio-LNG getankt kan worden.
Waar komt Bio-LNG vandaan?
Bio-LNG wordt geproduceerd uit afvalstromen die hoofdzakelijk lokaal worden ingezameld – Rolande probeert zoveel mogelijk te produceren dichtbij onze tankstations. En we zijn mede-initiatiefnemer van een Bio-LNG productielocatie in Nederland. Deze locatie zal in 2024 openen waardoor we 6 miljoen kilo Bio-LNG van Nederlandse oorsprong kunnen aanbieden. Dat zijn maarliefst 240 miljoen duurzame kilometers! Hiermee zetten we weer een heel grote stap richting de missie van Rolande: fossielvrij net-zero wegtransport.
De voordelen van Bio-LNG voor transporteurs en verladers
1. CO2-reductie
Het grootste voordeel van rijden op Bio-LNG is dat je CO2 reduceert. Van de productie van Bio-LNG tot en met de verbranding in de motor van de truck (well-to-wheel) zijn de emissies veel lager dan die van fossiele diesel. De reden: Bio-LNG heeft geen fossiele oorsprong, maar wordt gewonnen uit biologisch afval.
Onderstaande tabel geeft de CO2-uitstoot weer van de verschillende brandstoffen.
Brandstof | Eenheid | Energie in MJ per eenheid | CO2 -uitstoot WTT (well-to-tank), g CO2 eq/MJ* | CO2 -uitstoot TTW (tank-to-wheel), g CO2 eq/MJ* | CO2 -uitstoot WTW (well-to-wheel), g CO2 eq/MJ* | % reductie t.o.v. diesel |
Diesel (fossiel) | Liter | 36,6 | 22,48 | 73,06 | 95,54 | |
LNG | Kilo | 49 | 14,41 | 60,10 | 74,51 | -22% |
Bio-LNG uit mest | Kilo | 49 | -100 | 3,59 | -96,41 | -200% |
Gegevens volgens www.co2emissiefactoren.nl
*”g CO2 eq/MJ” staat voor gram koolstofdioxide-equivalent per megajoule. Deze eenheid wordt gebruikt om de hoeveelheid broeikasgasemissies te kwantificeren die worden uitgestoten bij de verbranding van een brandstof per eenheid energie.
Als jij jouw doelstellingen met betrekking tot CO2-reductie wil behalen en je transport wil vergroenen, is Bio-LNG een goede optie. Kiezen voor Bio-LNG kan leiden tot een CO2 reductie tot wel 200% ten opzichte van diesel. We leggen later, in een andere blog, gedetailleerd uit hoe dat precies werkt.
2.Bijdrage aan circulaire economie
Brandstof produceren uit afval draagt bij aan een circulaire economie. Alle afvalstromen uit bijvoorbeeld voedsel en industrie zijn herbruikbaar als grondstof voor Bio-LNG. Door trucks te laten rijden op deze Bio-LNG lever je een belangrijke bijdrage aan een circulaire economie.
3. Brandstof kan meegroeien met jouw duurzaamheidsambities
Bio-LNG heeft dezelfde energiedichtheid als fossiel LNG, ze bestaan beiden uit minstens 95% methaan. Daardoor is Bio-LNG eenvoudig toe te voegen aan een bestaande LNG truck. Dit wordt ook wel drop-in-fuel genoemd. Er zijn geen aanpassingen nodig aan de motoren of het brandstofsysteem van de LNG-trucks. Bio-LNG kan in verschillende blends (mengverhoudingen) worden gebruikt. Door geleidelijk steeds meer Bio-LNG toe te voegen aan LNG, reduceer je steeds meer CO2. De blend kan gedurende de tijd meegroeien met jouw duurzaamheidsambities.
Voor transporteurs die hun vloot al op LNG laten rijden, heeft dit als voordeel dat ze geleidelijk en soepel kunnen overstappen op een duurzamere brandstof.
4. Tankinfrastructuur
In Nederland, België en Duitsland is er een dekkend netwerk van Bio-LNG-tankstations, dat de afgelopen twee jaar fors is gegroeid. Dit betekent dat er vaak een tankstation in de buurt is.
5. Prestaties (Bio-)LNG-truck
Om te rijden op Bio-LNG heb je alleen een LNG truck nodig. De trucks zijn leverbaar in allerlei types en uitvoeringen. LNG trucks zijn een stuk schoner dan Euro-VI dieseltrucks en tot 75% stiller dan dieseltrucks (en daardoor PIEK-gecertificeerd). Een LNG-truck is uitermate geschikt voor lange afstanden en heeft een actieradius tot 1700 km (vergelijkbaar met een dieseltruck), afhankelijk van soort en merk truck.
6. Total Cost of Ownership (TCO)
Verduurzaming vraagt om investering. In de transportwereld berekenen we dit aan de hand van de Total Cost of Ownership (TCO). De TCO bestaat uit: brandstofkosten, aanschafkosten truck, onderhoudskosten en overige kosten zoals verzekeringskosten en subsidies. De TCO van Bio-LNG is, met uitzondering van de energiecrisis in 2021/2022, beter dan diesel. De vergelijking met diesel is snel gemaakt, maar Bio-LNG is een duurzame brandstof, dus een vergelijking met andere duurzame brandstoffen, zoals HVO, groene elektriciteit of groene waterstof, geeft een beter beeld. Door de hogere aanschafprijs van een waterstof of elektrische truck en de hogere brandstofkosten voor waterstof komen ook de TCO’s van deze trucks hoger uit dan die van Bio-LNG trucks. Een belangrijk ander voordeel is dat je door te rijden op Bio-LNG CO2 reduceert. Met Bio-LNG bereik je een hogere CO2 reductie dan met andere duurzame brandstoffen. Bio-LNG heeft dus niet alleen een hele gunstige TCO, maar zorgt er ook voor dat je je hele vloot kunt verduurzamen.
De nadelen van Bio-LNG
Natuurlijk zijn er ook een aantal zaken om rekening mee te houden wanneer je kiest voor Bio-LNG.
De transportwereld is nog steeds dieselgeoriënteerd; 95% van alle trucks rijdt nog op diesel. Veel contracten tussen de verlader en de transporteur bevatten een dieselreferentie. Overstappen op Bio-LNG kan dus een risico vormen. Je kunt dit risico beperken door een Bio-LNG referentie op te nemen in je contract, in combinatie met een CO2 reductiedoelstelling.
Hoewel rijden op Bio-LNG een stuk minder vervuilend is dan rijden op fossiele brandstoffen, is er nog steeds sprake van uitstoot bij de verbranding van de brandstof in de truck, zoals CO2, NOx en fijnstof. Dit maakt een Bio-LNG truck minder geschikt voor zero-emissiezones in de stad. Vanaf 1 januari 2025 worden in verschillende Nederlandse steden zero-emissiezones (ZE-zones) ingevoerd voor trucks. In deze zones mogen alleen voertuigen komen die geen uitstoot veroorzaken, zoals elektrische of waterstofaangedreven trucks. Er is echter een overgangsregeling voor bestaande LNG- trucks die afhankelijk is van de emissieklasse van je voertuig. Als jouw bestaande LNG truck binnen deze overgangsregeling valt, heeft deze tot 1 januari 2030 toegang tot zero-emissiezones. Voor alle nieuw geregistreerde vrachtwagens vanaf 1 januari 2025 geldt echter dat ze een zero-emissieaandrijving moeten hebben om toegang te krijgen tot deze zones.
Tenslotte heb je om te rijden op Bio-LNG een LNG-truck nodig. Bio-LNG of LNG kan niet in een diesel truck.
Conclusie
Om de stap te zetten richting fossielvrij wegtransport is Bio-LNG een uitstekende optie! Wanneer je als transporteur of verlader vandaag al CO2 wilt besparen (tot maar liefst 200%) en wilt voldoen aan je CO2 reductiedoelstellingen binnen het zware wegtransport, investeer dan in Bio-LNG.
We hopen dat je met behulp van bovenstaande informatie een beter beeld hebt van Bio-LNG. Wil je nog meer weten over Bio-LNG of heb je vragen? We helpen je graag verder. Om op de hoogte te blijven van Bio-LNG en alle ontwikkelingen, abonneer je op onze nieuwsbrief of lees de overige blogartikelen.
Ben je op zoek naar een Bio-LNG offerte op maat of wil je een gratis TCO berekening in combinatie met CO2 uitstoot van je vloot? Neem dan contact op met onze customer service. We helpen je graag stap voor stap – op weg naar zero-emissie!