G&V Energy Group en Rolande openen tweede Belgische LNG-tankstation in Habay

Rolande, marktleider op het gebied van LNG in Nederland en het Belgische G&V Energy Group openen vandaag een nieuw LNG-tankstation in Habay in de Ardennen. Na de opening van het LNG-station in Antwerpen in augustus, is dit de tweede stap om binnen afzienbare tijd te komen tot een dekkend LNG-netwerk in België.

“LNG maakt transport duurzamer én winstgevender”, aldus Jolon van der Schuit, CEO van Rolande. “Door onze uitbreiding in België, maken we LNG toegankelijk voor een nog veel grotere groep transportondernemers. Habay ligt dicht bij de grens met Luxemburg en Frankrijk. Zo levert deze locatie een belangrijke bijdrage aan het lange-afstandstransport op LNG. Overigens volgt er in 2021 nog een derde Belgische locatie om het netwerk verder uit te breiden.

Het nieuwe station is gevestigd aan de Route Des Coeuvins 3 in Habay La Vieille en is een openbaar 24/7 zelfbedieningsstation met twee liquefied natural gas (LNG)-pompen. De capaciteit bedraagt 150 voertuigen per dag, waarbij een snelle tankbeurt zonder lange wachttijden gegarandeerd wordt. Het station is eind vorig jaar al opengegaan voor diesel. Vanaf vandaag kan men er ook voor LNG terecht.

Strategische ligging

“Met de opening van het LNG-station te Habay, komen we onmiddellijk tegemoet aan de vraag van lokale bedrijven en strategische partners die momenteel al een 20-tal LNG-vrachtwagens in gebruik hebben. De interesse zowel uit de regio als internationaal voor deze locatie is zeer sterk gezien de strategische ligging van Habay op de verkeersas die Duitsland met Frankrijk verbindt en het verkeer van Nederland en Wallonië naar het zuiden toe, kanaliseert. We zijn dan ook terecht trots het eerste LNG-station in de provincie Luxemburg te kunnen openen om hier een antwoord op te bieden.”, aldus Xavier Dewulf, CEO van G&V Energy Group.

BIOLNG4EU

Het nieuwe station in het zuiden van België is, net zoals het eerder geopende station in Antwerpen, onderdeel van het BIOLNG4EU project, dat voor 50 procent gefinancierd wordt uit het Connecting Europe Facility programma en dat een verdere uitrol van (Bio-)LNG in het wegtransport stimuleert. Van der Schuit: “Hiermee zetten we belangrijke stappen op weg naar een dekkend Europees LNG-netwerk dat nodig is om (Bio-)LNG als brandstof nog steviger op de kaart te zetten.”

Bio-LNG
Sinds 2011 is LNG beschikbaar als brandstof voor trucks. De volgende slap in het verduurzamen van transport is Bio-LNG, een volledig biologische brandstof die gemaakt wordt uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. Met LNG kunnen CO2-emissies al tot 17 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Met Bio-LNG bespaart zwaar wegtransport tot 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.