LNG komt in Duitsland de komende jaren in een stroomversnelling

Liquefied natural Gas (LNG) is vloeibaar gemaakt aardgas (methaan), dat een extreem lage temperatuur heeft. Hierdoor wordt het volume van aardgas 600 keer kleiner en is het uitermate geschikt als transportbrandstof. LNG wordt beschouwd als het alternatief voor vrachtwagens.

Rolande beschikt in Nederland over het grootste LNG-netwerk en is voortdurend in ontwikkeling! De bijbehorende infrastructuur wordt in Duitsland langzaam opgebouwd.

Uitbreiding netwerk Duitsland
Het Duitse magazine voor logistiek LOGISTIK HEUTE sprak hierover met CEO Jolon van der Schuit. “De uitbreiding van het LNG-netwerk in Duitsland heeft momenteel de hoogste prioriteit. Dit jaar staan tankstations in Ulm, Dortmund, Duisburg, Grasdorf, Lübeck en Ziesar op de planning. We willen alleen openbare tankstations die door alle klanten kunnen worden gebruikt. Een verdere uitbreiding van het netwerk is gepland voor 2021.“

Duurzaam wegtransport
Je kan niet om Duitsland en zijn centrale transportroutes heen. Het volume van goederenverkeer is groot – vooral ook op de wegen. Rolande wil het transport duurzamer maken en uiteindelijk overstappen op fossielvrije brandstoffen. Jolon van der Schuit: ”We willen LNG-netwerken van buurlanden koppelen om zo een gezamenlijk netwerk te bouwen van openbaar toegankelijke LNG-tankstations in Duitsland, Nederland en België.”

Stimulans vanuit de Duitse overheid
De Duitse overheid stimuleert het gebruik van de brandstof LNG. Trucks die op LNG rijden hoeven in Duitsland geen Maut te betalen. De besparing voor een LNG-truck ligt daarmee op 18,7 cent per kilometer. Het aandeel LNG-trucks in Duitsland is momenteel nog laag, maar met de uitbreiding van het netwerk aan LNG-tankstations hoopt Rolande een positieve bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het transport in Duitsland.  “Duitsers zijn de afgelopen jaren zeker enigszins jaloers geweest op het netwerk en de ontwikkelingen in Nederland. Maar dat zal waarschijnlijk op korte termijn veranderen en Nederland verliest zijn koppositie. We verwachten dat de Duitse LNG-markt aanzienlijk groter wordt dan de Nederlandse markt.”

Lees het hele artikel in Logistik Heute