Rolande opent eerste LNG-tankstation in Duitsland

Station Ulm voor LNG en CNG open

Tilburg / Ulm, 8 juli 2020 – Rolande, de Nederlandse pionier en marktleider op het gebied van vloeibaar aardgas (LNG), heeft vandaag zijn eerste vestiging in Duitsland geopend. Dit jaar volgen nog eens vijf tankstations in de Bondsrepubliek. “LNG maakt transport duurzamer én winstgevender”, aldus Jolon van der Schuit, Rolande’s CEO. “Door onze uitbreiding naar Duitsland, maken we LNG toegankelijk voor een nog veel grotere groep transportondernemers.”

Het station in Ulm is een openbaar 24/7 zelfbedieningsstation met twee liquefied natural gas (LNG)-pompen en twee compressed natural gas (CNG)-pompen. Het station is reeds geschikt gemaakt voor het gebruik van bio-LNG; een volledig biologische brandstof die gemaakt wordt uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. Met LNG kunnen CO2-emissies al tot 20 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Met Bio-LNG bespaart zwaar wegtransport tot 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel. In gebruik doet Bio-LNG, net als LNG, overigens, met een actieradius tot 1.700 kilometer en een vermogen tot 460 pk, niet onder voor een dieseltruck. Wél is een LNG-truck tot maar liefst 75 procent stiller.

Ook in Dortmund en Duisburg
De uitbreidingsplannen van Rolande betekenen een welkome aanvulling voor het LNG-netwerk in Duitsland. Op dit moment zijn er slechts 21 openbare tankstations. Na Ulm, opent Rolande dit jaar ook nog stations in Dortmund, Duisburg, Grasdorf, Lübeck en Ziesar. Voor 2021 staan er nog meer openingen op de planning. In Nederland exploiteert Rolande reeds 13 LNG-tankstations.

150 voertuigen per dag
Het station in Ulm is futuristisch vormgegeven met gebogen daken en een lange, slanke LNG-tank. De capaciteit bedraagt 150 voertuigen per dag, waarbij een snelle tankbeurt zonder lange wachttijden garandeert wordt.

Geen tolheffing
In Duitsland wordt het gebruik van CNG en LNG door de staat gesubsidieerd. Vrachtwagens die op gecomprimeerd of vloeibaar aardgas rijden, zijn tot eind 2023 vrijgesteld van Duitse tolheffing. Dit bespaart transportondernemers tot 18,7 cent aan tol voor elke gereden kilometer. Daarnaast profiteren zij tot eind dit jaar van overheidssubsidies voor nieuwe aankopen. Deze ​​bedraagt ​​maximaal 12.000 euro voor een LNG-truck en maximaal 8.000 euro voor CNG-trucks.

EU-sponsoring
Het tankstation in Ulm is onderdeel van het Connect2LNG-project dat wordt gefinancierd door het CEF-programma van de Europese Commissie. Het doel van het Connect2LNG-project is de ontwikkeling van een Europees LNG-tanknetwerk door de ingebruikname van vijf stations in Duitsland en Frankrijk. Dirk Beckers, directeur van INEA: “De opening van dit LNG-tankstation in Duitsland vandaag is een belangrijke bijdrage tot de opbouw van een Europees transportnetwerk met lage emissies langs de Rijn-Donau-corridor. Het Connect2LNG-project speelt een belangrijke rol in de strijd tegen klimaatverandering en ik ben blij dat de Europese Unie het financieel kan ondersteunen in het kader van de Connecting Europe Facility. ”

EU LNG

Over Rolande en (Bio-)LNG
Rolande, gevestigd in Tilburg, is een pionier en koploper op het gebied van de inzet van liquefied natural gas (LNG). De focus ligt op het verduurzamen van het wegtransport om zo bij te dragen aan een schonere wereld. In de afgelopen jaren is ‘vloeibaar aardgas’ als duurzaam en betaalbaar alternatief op de kaart gezet. Rolande ontwikkelt, bouwt en exploiteert een eigen netwerk van (Bio-)LNG-tankstations in Europa. Inmiddels staat de teller op 15 stations.

Sinds 2011 is LNG in Nederland beschikbaar als brandstof voor trucks. Met deze brandstof kunnen CO2-emissies al tot 20 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Door LNG te maken uit biogas, ontstaat Bio-LNG. Hiermee bespaart zwaar wegtransport 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.