Rolande opent in Grasdorf het vijfde Duitse LNG-tankstation
Geplaatst op
16/11/2021
Categorie
Nieuwsberichten, Persberichten
- Volgende mijlpaal op weg naar fossielvrij vrachtvervoer over de weg
- In totaal exploiteert Rolande hierdoor nu 20 LNG-tankstations, verspreid over heel Europa
- Meer locaties worden gepland
Rolande, pionier en marktleider in het bouwen van infrastructuren voor vloeibaar aardgas voor vrachtwagens en Bio-LNG in Nederland, breidt zijn netwerk van tankstations uit met een nieuwe locatie in Duitsland. Er kan nu voortaan ook LNG worden getankt bij knooppunt Grasdorf (Holle). In maart jl. opende het bedrijf ook al een nieuw tankstation in Lübeck. Andere locaties zijn gepland in Ziesar en Hamburg.
Rolande opent vandaag, in samenwerking met de Europese tankkaartaanbieder en brandstoffabrikant IDS (International Diesel Service, een dochteronderneming van Petroleum Corporation), het vijfde Duitse LNG-tankstation op de locatie Grasdorf in het voorland van de Harz. De locatie kenmerkt zich met name door aansluitingen op de autosnelwegen 7 en 39, alsook op de rijkswegen 6 en 444. Daardoor profiteren nu nog veel meer klanten van het aanbod van duurzame brandstof. Met zijn tankstations levert het bedrijf een belangrijke bijdrage aan het huidige LNG-netwerk in Duitsland, dat op dit moment bestaat uit 21 openbare tankstations (informatie van het Duitse Energieagentschap DENA ). Bovendien fungeert Rolande als een belangrijke partner voor transportbedrijven die willen overstappen op LNG of bio-LNG.
2 LNG POMPEN
Het openbare 24/7 zelfbedieningstankstation heeft 2 LNG-pompen. Het levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van LNG als milieuvriendelijke brandstof. Want hier kunnen dagelijks tot 150 voertuigen tanken, zonder lange wachttijden. Door de ruime in- en uitritten is het tankstation, wat afmetingen betreft, optimaal toegankelijk voor zware vrachtwagens.
“We zijn erg verheugd met de opening van ons volgende LNG-station in Grasdorf. Het is ons doel, om vloeibaar aardgas beschikbaar te maken voor alle vrachtwagens en dat willen we ook verder uitwerken”, zegt Jolon van der Schuit, CEO van LNG-pionier Rolande. “In Duitsland hebben onze klanten al op vijf locaties toegang tot de duurzame en tegelijkertijd zuinige brandstof LNG. We zijn van plan, om onze verkoop- en marketingketen voortdurend uit te breiden en zo een duurzaam aanbod te ontwikkelen voor heel Duitsland. Daarbij letten we in het bijzonder op het duurzaam gebruik van hulpbronnen en het economisch optimaal benutten van LNG.”
Staatsondersteuning
In Duitsland wordt het gebruik van CNG en LNG door de staat gesubsidieerd. Vrachtwagens die rijden op gecomprimeerd of vloeibaar aardgas zijn tot 31 december 2023 vrijgesteld van de Duitse tolheffing. Dit levert, per gereden kilometer, een besparing aan tolgelden op tot 18,7 cent.
Bio-LNG
Bio-LNG wordt gewonnen uit gecertificeerd afval, zoals huishoudelijk gft-afval, slib, mest of landbouwafval en is een 100 procent biologische brandstof. Deze is emissiearm en klimaatvriendelijk. Tegelijkertijd heeft het een hoge energiedichtheid en kan het helpen om emissies in het verkeer te verminderen en klimaatbeschermingsdoelen te bereiken. Bio-LNG is ofwel een vloeibaar gemaakt biomethaan, of een vloeibaar gemaakt, synthetisch geproduceerd methaan. Het heeft dezelfde chemische eigenschappen als LNG, maar daarentegen een drastisch lagere CO2-uitstoot. Zeker in vergelijking met een dieseltruck, is de uitstoot van NOx en fijnstof beduidend lager. Door gebruik te maken van biogas, kan tot 95 procent CO2 worden bespaard.