Welke duurzame brandstoffen zijn er en welke keuze moet ik nu maken?
Geplaatst op
01/07/2024
Categorie
Blogs, Nieuws, Nieuwsberichten
Met de groeiende nadruk op duurzaamheid en de dringende noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen, is het tijd voor verladers en transporteurs om over te stappen op duurzame brandstoffen voor hun wegtransport. Maar welke opties zijn er beschikbaar en hoe kies je de juiste brandstof voor jouw vloot?
Welke duurzame brandstoffen zijn er?
Op dit moment zijn er verschillende duurzame brandstoffen voor het zware wegtransport beschikbaar:
- Bio-LNG: vloeibaar, niet-fossiel biogas dat wordt gewonnen uit organisch materiaal, bijvoorbeeld uit slib of mest. Als je meer details wil weten, lees dan onze blog “Bio-LNG: wat is het en wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van diesel?“. Om te rijden op Bio-LNG heb je een LNG truck nodig.
- HVO: staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is, zoals de naam al aangeeft, 100 procent plantaardig. Het kan in de meeste dieseltruck worden getankt (vanaf EURO 6).
- Groene stroom: is eigenlijk geen brandstof, maar een alternatief daarvoor. De trucks worden elektrisch geladen – met groene stroom uit zon en wind.
- Groene waterstof: wordt gemaakt uit water via elektrolyse met behulp van duurzame elektriciteit van zon en wind.
Wat zijn de verschillen tussen deze duurzame brandstoffen?
Bij het kiezen van de juiste brandstof zijn er meerdere factoren om te overwegen: de ontwikkelingsfase van de trucks, de ontwikkelingsfase van de brandstof, omvang tankstation netwerk, prijzen, mate van CO2-reductie en toekomstperspectieven.
Brandstof | Ontwikkelings-stadium van de benodigde vrachtwagens | Ontwikkelings-stadium van de brandstof | Grootte van het netwerk van vrachtwagen-tankstations of laadstations | Totale Kosten van Eigendom (TCO) = Totale kosten per kilometer – in vergelijking met diesel | Omvang van de CO2-reductie in vergelijking met diesel |
Bio-LNG | Zeer goed beschikbaar | Goed beschikbaar | Dicht netwerk | Concurrerend met diesel | Reductie tot wel 200% mogelijk |
HVO | Zeer goed beschikbaar | Goed beschikbaar | Dicht netwerk | Opslag op de dieselprijs | Reductie tot wel 90% mogelijk |
Groene stroom | Redelijk beschikbaar | Redelijk beschikbaar | Beperkte dekking | Hoger dan diesel | 100% CO2-reductie |
Groene waterstof | Nauwelijks beschikbaar | Nauwelijks beschikbaar | Beperkte dekking | Veel hoger dan diesel | 90% CO2-reductie |
Conclusie: Bio-LNG springt eruit. De bron is beschikbaar, de vrachtwagens om te rijden op Bio-LNG zijn op de markt en de brandstofprijzen zijn betaalbaar, vergelijkbaar met diesel. Bovendien is de CO2-reductie van de productie van Bio-LNG tot en met de verbranding in de motor van de truck (well-to-wheel) zeer groot in vergelijking met de andere drie hernieuwbare brandstoffen. Door het gebruik van Bio-LNG kan je namelijk ook negatieve emissies genereren, waardoor jouw CO2 reductie kan oplopen tot 200%. Negatieve emissies ontstaan als mest als grondstof wordt gebruikt voor de productie van Bio-LNG. Mest wordt nu meestal nog over het land uitgereden als noodzakelijke voeding voor de bodem en gewassen. De methaan in de mest gaat daarmee als (broeikasgas-) emissie direct de lucht in!
In de Bio-LNG installaties van Rolande halen we de methaan echter eerst uit de mest, om vervolgens van het methaan Bio-LNG te maken. De rest, het zogenaamde digestaat, gaat weer als bodemverbeteraar terug naar de boer om over het land uitgereden te worden. Op deze manier heb je dus methaan-emissie op het land vermeden. Omdat methaan een krachtiger broeikasgas is dan CO2 en de methaan uitstoot in de hele cyclus hiermee vermeden is, is er dus sprake van negatieve emissie; we hebben actief uitstoot van schadelijk methaan vermeden. Win-win! Raadpleeg je emissierapportage-richtlijnen om te zien hoe je deze emissies moet rapporteren.
Conclusie – Welke keuze moet ik maken?
De toekomst van duurzaam zwaar transport lijkt divers. Investeringen in groene technologieën en infrastructuur zullen naar verwachting toenemen, gedreven door zowel overheidsbeleid als vraag vanuit de markt. Innovaties in batterijtechnologie, waterstofproductie en biobrandstoffen zullen waarschijnlijk de efficiëntie en toegankelijkheid van deze brandstoffen verbeteren. De keuze voor een duurzame brandstof hangt af van de specifieke behoeften van je bedrijf. Overweeg de volgende punten:
Type en omvang van transport
Korte stedelijke routes zijn ideaal voor elektrische trucks, terwijl langeafstandsvervoer beter kan profiteren van Bio-LNG.
Wet- en regelgeving
Zijn er zero-emissie zones (ZE-zones), toekomstige CO2-heffingen of subsidies die invloed hebben op het verduurzamen van jouw vloot?
Beschikbaarheid van infrastructuur
Controleer de beschikbaarheid van laad- en tankstations langs jouw routes.
Budget en CO2-reductie
Analyseer de totale kosten (TCO), inclusief subsidies en mogelijke belastingvoordelen en leg dit naast de CO2 reductie die je met de verschillende brandstoffen kan bereiken.
Door zorgvuldig alle factoren te overwegen, kun je een weloverwogen keuze maken die niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor je bedrijfsvoering en toekomstige groei. Het zware wegtransport kan inderdaad CO2-neutraal worden, en elke stap die we zetten is een stap in de goede richting!
We hopen dat je met behulp van bovenstaande informatie een beter beeld hebt van Bio-LNG. Wil je nog meer weten over Bio-LNG of heb je vragen? We helpen je graag verder. Om op de hoogte te blijven van Bio-LNG en alle ontwikkelingen, abonneer je op onze nieuwsbrief of lees de overige blogartikelen.
Ben je op zoek naar een Bio-LNG offerte op maat of wil je een gratis TCO berekening in combinatie met CO2-uitstoot van je vloot? Neem dan contact op met onze customer service. We helpen je graag stap voor stap – op weg naar zero-emissie!