Zorgeloos van Noord-Zweden naar Zuid-Spanje, met duurzaam vloeibaar aardgas:

Rolande verwelkomt het LNG/CNG-initiatief van Scania

– Rolande levert een belangrijke bijdrage aan de opbouw van een LNG-netwerk in Europa
– Wie jaarlijks meer dan 100.000 km aflegt, zou zeker moeten kiezen voor bedrijfsvoertuigen die rijden op gas
– Scania trucks kunnen tot wel 1100 kg diepgekoeld vloeibaar aardgas tanken
– Het in juli geopende LNG-tankstation in Ulm heeft nu al de op één na hoogste afzet van alle Rolande-stations in Europa

Rolande – in Nederland pionier en marktleider voor de opbouw van infrastructuur voor vloeibaar aardgas en Bio-LNG voor vrachtwagens – verwelkomde onlangs een op LNG rijdende Scania truck bij zijn LNG/CNG-tankstation in Ulm. Dit station, dat begin juli werd geopend, heeft een karakteristiek ontwerp en een futuristische architectuur en is volledig geoptimaliseerd voor op aardgas rijdende trucks. Scania is een van de toonaangevende fabrikant van op vloeibaar aardgas rijdende vrachtwagens, die zijn klanten ervan wil overtuigen om een andere, milieuvriendelijkere keuzes te maken. Door het LNG-netwerk van Rolande, dat zowel uit eigen tankstations als uit stations van partners bestaat, zijn er op dit moment al voldoende LNG-tankstations om ritten te kunnen maken van Noord-Zweden naar Zuid-Spanje. Zelfs bij gebruik van fossiele aardgas is de CO²-uitstoot van vrachtwagens die op LNG/CNG rijden tot wel 17% lager dan die van dieseltrucks. Als wordt overgegaan op vloeibaar Biogas, dan is de uitstoot tot wel 98% lager. Het succes van het station in Ulm bewijst de snel groeiende populariteit van LNG/CNG-tankstations: al na drie weken had het station binnen het Rolande-netwerk de op één na hoogste afzet van LNG/CNG. Rolande wil dit jaar ook in Duisburg, Dortmund en Lübeck openbare tankstations openen die allemaal al geschikt zijn voor de toekomstige afgifte van Bio-LNG.

Vloeibaar aardgas is een nuttig, toekomstbestendig alternatief, dat voor vervoer over lange afstanden geen beperkingen oplevert

Scania levert op dit moment twee motoren die geschikt zijn voor CNG en LNG, met een vermogen van 280, 340 of 410 pk en een maximaal koppel tussen de 1350 en 2000 Nm. Deze motoren doen dus in niets onder voor dieselmotoren. Ze kunnen ingebouwd worden in trekkers en chassis met een maximaal toegestaan gewicht tot 40 ton. Voertuigen voor stadsverkeer, de bouw of plaatselijk vervoer hebben met hun CNG-tanks een bereik tot zo’n 500 kilometer. Vrachtwagencombinaties met LNG-tanks kunnen bij langeafstandsvervoer tot wel 1100 kilometer afleggen en chassiswagens zelfs tot 1600 kilometer.

“Een LNG-truck is niet alleen inzetbaar voor distributievervoer, maar ook heel geschikt voor langeafstandsvervoer. Met uw Rolande-tankpas kunt u tanken bij ons eigen netwerk van LNG-tankstations in Nederland, Duitsland en België, maar ook bij de stations van onze partners in andere landen. Dit betekent, dat u met een LNG-vrachtwagen net zo eenvoudig van Scandinavië naar Spanje kunt rijden, als met een dieseltruck. Bovendien zijn er belangrijke voordelen: u rijdt stil en het is milieuvriendelijker en goedkoper dan diesel” zegt Jolon van der Schuit, CEO van Rolande.

Significante daling van de exploitatiekosten én de uitlaatemissies

Trucks die op vloeibaar aardgas rijden, zorgen voor een aanzienlijke daling van de exploitatiekosten bij stadsvervoer en langeafstandsvervoer van goederen. Ook zijn de brandstofkosten lager, want aardgas is goedkoper dan diesel en het verbruik ligt lager. Bovendien hoeft u in Duitsland tot en met 31 december 2023 voor vrachtwagens die op gas rijden geen tol te betalen. Als u per maand zo’n 10.000 kilometer rijdt, dan bespaart u tussen de 500 en 600 Euro aan brandstofkosten plus zo’n 1870 Euro  tolkosten. Wie jaarlijks 120.000 rijdt, kan met een truck op aardgas dus in totaal wel tot 22.400 Euro tol, plus 7200 Euro brandstofkosten besparen.

“Overstappen op aardgasmotoren is de moeite waard, voor iedereen die snel zijn uitstoot van schadelijke broeikasgassen, stikstofoxiden, fijnstof en deeltjes wil verlagen en tegelijkertijd kosten wil besparen. Op al deze punten scoort een aardgasmotor hoger dan een dieselmotor. Iedereen die toch al van plan is zijn om wagenpark te vernieuwen raad ik dan ook dringend aan om serieus over gasaandrijving na te denken”, zegt Stefan Ziegert, productmanager duurzame transportoplossingen bij Scania Duitsland/Oostenrijk. “Iedereen die gemiddeld meer dan 100.000 kilometer per jaar rijdt, zou voor een LNG-truck moeten kiezen. Rijdt u vooral stadsritten en legt u jaarlijks niet meer dan 100.000 kilometer af, dan is een goedkopere CNG-vrachtwagen waarschijnlijk een betere keuze.”

Op de aankoop van CNG-voertuigen geeft de overheid tot wel 8000 euro subsidie. Voor LNG-vrachtwagens is dat zelfs 12.000 euro. Ook de tolvrijstelling voor aardgasvoertuigen tot eind 2023 levert een voordeel op. De Duitse regering heeft de belastingverlaging voor aardgas als brandstof nu verlengd tot 2026. Dit betekent, dat het prijsverschil tussen een kilo aardgas en een liter diesel op dit oment zo’n 20 tot 30 cent bedraagt.

Tanken met de Scania R410

Het vullen van de twee 550-liter tanks van de Scania R410 bij een LNG-tankstation duurt niet langer dan het tanken van een dieseltruck. Het enige verschil is, dat chauffeurs bij het tanken altijd hun persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) moeten dragen. Zijn de tanks vol, dan kunt u met een Scania R410 tot wel 1100 kilometer afleggen – meer dan voldoende voor het internationale langeafstandsvervoer. Naast een lager verbruik en lagere emissies, scoort de Scania R410 ook door het eenvoudige tankproces (LNG monofuel) en de stille gasmotor.

Voor Frank Zill is liquefied natural gas (LNG) dé brandstof van de toekomst voor het wegvervoer van goederen over grote afstanden. Als directeur van Westfalen-Lippe, een vervoersbedrijf uit Herford dat voor het systeemvervoer tussen het Ruhrgebied en Kopenhagen een Scania R410 met LNG-motor inzet, is hij enthousiast: “Onze truck met wissellaadbakken is comfortabel en levert net zulke goede prestaties als een dieseltruck. Hij verricht zijn werk zonder storingen, maakt de chauffeurs gelukkig en bespaart ons, vergeleken met een dieseltruck, bij elke kilometer exploitatiekosten.” 

Aan het 6×2 chassis zitten twee LNG-tanks van 550 liter, waarin per tank 440 kilo vloeibaar methaangas kan worden opgeslagen. Dat is theoretisch voldoende om 1900 kilometer mee af te leggen, maar het bedrijf gaat niet tot het uiterste. De route heen en terug is iets minder dan 1500 kilometer, dus blijft er een reserve over voor onvoorziene gebeurtenissen. Daarvoor moet er altijd twee keer per dag getankt worden. “Met een dieselvoertuig zouden we net zo vaak bij een tankstation moeten stoppen. En het tanken van LNG duurt nauwelijks langer dan het vullen van een dieseltank.“

EU-financiering

De nieuwe tankstations van Rolande maken onderdeel uit van het project Connect2LNG, dat vanuit het CEF-programma van de Europese Commissie gefinancierd wordt. Het doel van het project Connect2LNG is het ontwikkelen van een Europees netwerk van LNG-tankstations door het in gebruik nemen van vijf stations in Duitsland en Frankrijk.